Vårkänslor i höstrusket.



Idag har jag varit effektiv och hurtig.
Höströj i trädgården och lite varstans i huset.
Belönade mig med att äntligen se "Flickan som lekte med elden" på bio..
Den var bra men inte sååå bra som jag hoppats. Mest beroende på slutet.
Den hade inte direkt någon finalslutscen. Den är verkligen mittenfilmen i triologin.
Fast jag mös mest hela filmen. Det är en så'n lyx att bli bjuden på bra berättelser, bara så där och ingen kan störa en där i mörkret.
Alla karaktärer är kanon men jag har svårt för Micke Nykvist som Blomkvist.
Micke Nykvist är Micke Nykvist och Blomkvist är en helt ny karaktär som personifierade sig i och med filmerna. Nykvist fanns redan.
De övriga rollinnehavarna har inte satt så djupa spår i mig i någon annan roll som Nykvist gjort. Ladies- night-Micke spökar oxå.
Jag kan heller inte komma på vem som skulle ha gjort Stig Larssons huvudroll men det ska jag fundera ut. Det får bli i ett annat inlägg.

På bilden: Det är fler än jag som inte vill ge upp. Mina söta vårtecken blommar mellan markstenen i oktober under balkonglådan där frön har fått fäste.
I kärran ligger dagens skörd. Pionerna dödde och ligger i släpkärran tillsammans med de nedvissnade stekpannorna.
Skoja.Vi har köpt ny spis då den gamla inte ens gick att stänga ugnsluckan på längre.
De stekpannor som kylskåpsmagneterna inte fastnade på fick kasseras.
Nu tar det mindre än en minut att koka upp vatten och hela familjen tittar faschinerat på när de första bubblorna tornar upp sig. Tar man av kastrullen stängs plattan av. Det finns spis och så finns det spis. Tänk om man hade haft råd med sån't här när man hade småbarn. Bara en sån sak som bärbar telefon...Vilken otrolig lättare vardag det hade varit. Men det är ett helt annat inlägg.




Inga kommentarer: