Radonplankor och äckelbös.

Fredag och däckar i soffan efter jobbet. J har däckat i sängen där uppe. Det tar på krafterna att renovera badrummet även om man bara tittar på. Jag masade mig precis upp med rödvin, Anton Bergs mandelägg och pepparchips i sikte.
Vårt numera inplastade och inpapprade hem liknar mest en mordplats man ser på CSI fast utan blodspår.
Vägen upp till övervåningen är försett med ett vitdammigt plastdraperi och hela trappen upp har ett ännu skitigare papphölje.
Imorse började det strila vatten från en lampa på undervåningen rakt under badrummet???
Jag for upp och viftade och skrek. De hörde ingenting för det som de pysslade med dånade rätt bra. 07.20.
"-Haaallåå, det rinner vatten därnere!"
-"Eh, det är ingen fara."
"Vadå, genom taket alltså!"
"-Åh fan"
Det var nog bäst att ge sig av till jobbet fort som attan. Lugnast så.

Det är alltid spännande att se vad som hänt under dagen. Nu är hela gamla flytspackelgolvet borta, bara gammalt äckliga radonträplankor kvar. På flera ställen var det utgröpt ännu längre ner. Sten, grus, gammalt trä, och isolering blottar sig. Ett hus från 40-talet rymmer så mycket äckligt astmaframkallande radonbös.
Snälla, snälla, snälla, ge mig grå, rena kakelplattor med värme under!

Imorgon ska jag på tjejhelg långt från äckelbös till fint hotellrum med värme i golvet på toaletten.  Man väljer sina tillfällen.







Inga kommentarer: